ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

اتفا آتش + خاموش کردن آتش

با گرم شدن هوا یکی از نگرانی افرادی که در کنار جنگل ها زندگی می کنند یا وظیفه ی مراقبت از جنگل ها را دارند روشن شدن آتش و سوختن درختان است که باعث از بین رفتن ذخایر گیاهی و آلودگی هوا می شود. کشورهای پیشرفته برای خاموش کردن آتش در حجم وسیع وسایل بسیار پیشرفته ای ساخته اند مثل هلی کوپتر هایی با مخزن آب که با هر بار پرواز بر فراز آتش می تواند سطح حدود یک کیلومتر از آتش را خاموش کند.

اما چنین وسایلی در ایران هنوز ساخته و استفاده نشده است. جنگل بانان همچنان به وسیله ی بیل و خاک آتش را خاموش می کنند که چون سرعتشان کم تر از سرعت انتشار آتش است نمی تواند اقدام موثری محسوب شود.

مسلما انتقال آب برای خاموش کردن آتش هم گران تمام می شود چون قیمت بنزین هلی کوپتر خیلی بیشتر از قیمت درخت هایی است که در آتش اند.

بنابراین لازم است از وسایلی که در نزدیکی آتش است برای اتفا آن استفاده کرد. خاک در دسترس ترین وسیله است. برای اینکه سرعت عمل ریختن خاک روی آتش زیاد بشود می شود وسیله ای مثل مته ی حفر چاه استفاده کرد، که خاک را از روی زمین بکند یک دست کند و بعد با وسیله ای مثل جاروبرقی معکوس خاک را روی آتش می پاشد. با قرار گرفتن خاک روی مواد سوختنی اکسیژن به آتش نمی رسد و آتش خاموش می شود. چون عملا امتحانش نکردم ممکنه جریان بادی که جاروبرقی معکوس ایجاد می کند باعث شعله ور تر شدن آتش بشود. ولی می شه به صورت آزمایشی ساختش اگه موثر بود به تولید انبود برسه.

آخه خیلی زشته هلی کوپتر به اون بزرگی را بفرستن و داخلش فقط بیست تا دبه ی بیست لیتری آب بذارن.