ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

نجات از خفه شدگی در جمعیت و ازدحام

مشکل:

حج نماد عظمت و بزرگی امت اسلام است و اصولا باید هرچه با شکوه تر برگزار بشه.مشکلی که امسال پیش اومد و سال های قبل هم مشابهش پیش اومده بود مرگ حجاج به خاطر فشار جمعیت بود. از نظر حقوقی اگه فردی در اثر ازدحام بمیرد دیه اش از بیت المال پرداخت می شه. (البته این سوال باقی می مونه که بیت المال کدوم کشور؟)

در هر حال حج سنتی است که از زمان حضرت ابراهیم (ع) بنا نهاده شده است و هر سال پر شکوه تر از سال قبل برگزار می شود. من همیشه فکر می کردم که بچه ها و آدم های ضعیف زیر دست و پا می افتن و خفه می شن. اما تصاویری که توی این چند روز از افرادی که بر اثر ازدحام مردن منتشر شد کاملا برعکس این قضیه را ثابت کرد. آدم های قد بلند و قوی جثه ای که بین اجساد بودند نشون می داد که خفگی کوچیک و بزرگ نمی شناسه. این افراد چه طوری خفه می شن. انسان ها به وسیله ی پرده ی دیافراگم نفس می کشند. شش ها عضوی اند که اکسیژن را از هوا دریافت می کنند ولی خودشون ماهیچه برای حرکت ندارند. این پرده ی دیافراگمه که شش ها را از هوا پر و خالی می کنه. حالا اگه اونقدر به قسمت شکم فشار وارد بشه که این ماهیچه نتونه شش ها را از هوا پر و خالی کنه نفس کشیدن مختل می شه. در این وضعیت انسان ها برای رهایی از خفگی شروع را فشار دادن اطرافیانش می کنند تا راهی برای نفس کشیدن پیدا کنند و از اونجا که کلوخ انداز را پاداش سنگ است. هر فرد با فشار دادن بقیه باعث می شه بقیه هم اون را فشار بدن و در آخر خودشون به وسیله ی خودشون کشته می شن.

راه حل:

تو این مواقع یه دست صدا نداره. تنها کسایی می تونن از این مهلکه جون سالم را در ببرند که بتونن گروه تشکیل بدن. یعنی دو یا سه نفر روبروی هم می ایستند و دستشون را دور گردن هم می اندازند این طوری فشار را از خودشون چند نفر دور می کنند و قسمت شکمشون را که باعث نفس کشیدن می شه را از فشار اطراف دور نگه می دارند. درسته که اینطوری به اطرافشون فشار وارد می شه ولی اطرافیان هم می تونن برای نجات خودشون گروه تشکیل بدن. اینجوری حلقه های کوچیکی تشکیل می شه . شبیه حالتی که مولکول ها کنار هم قرار می گیرند.

وقتی با خواهر کوچولو و مامانم می رفتیم مشهد، فشار جمعیت اولین چیزی بود که آزارمون می داد. جاهای خیلی شلوغ مامانم ، خواهر کوچولوم را بغل می کرد و من هم از جلو یه سپر دفاعی درست می کردم. اینجوری کمترین فشار به خواهر کوچولوم می اومد و من و مامانم هم راحت تر می تونستیم نفس بکشیم.

امیدوارم هیچ وقت دوباره این اتفاق تکرار نشه. ولی فکر می کننم آمادگی افراد برای برخورد با چنین موقعیت هایی می تونه باعث نجات جونشون بشه. مثل ژاپن که زیاد زلزله می یاد. به ژاپنی ها یاد می دن وقتی کوچکترین لرزشی احساس کردن فورا زیر یک وسیله پناه بگیرند. شاید لازم باشه ما هم وقتی حجاج را اعزام کنیم ، قبلش عملیات نجات از شلوغی را تمرین کنیم تا آمار مرگ و میرمون به حداقل برسه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد