ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

ایده

ایده و فکرهای جدید، طرح های نو

صندلی ریاست

مشکل:

اگه کارمند اداری باشید حتما با مشکل کمر درد هم دست و پنجه نرم می کنید. اما چرا؟

مهره های هفتم و هشتم ستون مهره ها وزن آدم را هنگام نشستن تحمل می کنند. فشار طولانی مدت و هر روزه به این مهره ها باعث ایجاد کمر درد می شه.

راه حل:

به رفتار آدم های پیر دقت کنید. اون ها تمایل زیادی دارند که به جایی تکیه بدن، چون اینجوری فشار ناشی از جاذبه ی زمین به جای مهره های کمر به جای دیگه منتقل می شه. پس باید موقع نشستن روی صندلی امکان تغییر فشار وجود داشته باشه. اینجوری به جای اینکه شش ساعت به کمرتون فشار بیاد، فشار روی مهره های دیگه ی ستون مهره پخش می شه. یعنی به محض اینکه کمرتون درد گرفت به حالت نشستنتون را تغییر بدید.

حالا سعی کنید به پشتی صندلی تون تکیه بدید :) بله. شما هم متوجه شدید. پشتی صندلی به جای اینکه مثل یک دیوار، تکیه گاه کمر شما باشه، جا خالی می ده. یعنی هر چی شما بیشتر سعی کنید ، پشتی صندلی بیشتر عقب می ره. چی کار می شه کرد؟ صندلی های ماشین را دیدید؟ دسته ای دارند برای تنظیم زاویه ی پشتی صندلی. وقتی درجه ی آن را مشخص کردید، از اون به بعد پشتی صندلی ثابت می مونه. و وقتی دوباره کمرتون احساس درد کرد، دوباره با اهرم زاویه ی اون را تغییر می دهید. پس شما مدیر محترم اگه می خواهید میزان کمر درد کارکنانتون کمتر بشه لازمه به دنبال صندلی های با پشتی ثابت و دارای اهرم تغییر زاویه باشید و از خرید صندلی هایی که به محض تکیه دادن خاجالی می دهند خودداری کنید.

متاسفانه با نگاهی به دور و اطراف خودتون می تونید ببینید که 90 درصد از صندلی های اداره ی شما باید جایگزین بشن. و خبر بدتر اینکه من نتونستن توی کاتالوگ شرکت های ساخت لوازم اداری صندلی ای که دارای اهرم تغییر زاویه ی پشتی صندلی باشه پیدا کنم. این شرکت ها فقط به نرم بودن زیری و ارتفاع پشتی توجه می کنند. نمود واقعی توجه به سلیقه ی مصرف کننده (می دونید که مصرف کننده ی ایرانی اصولا ظاهر بین و تجمل پرسته)

البته کارمندای اداره می تونند در هر فرصت ممکن از پشت میزشون بلند شند و داخل اتاقشون چند قدم راه برند. اینطوری اداره شما هم مجبور نیست برای تعویض صندلی هاش هزینه ی زیادی صرف کنه.

آفت های درخت

مشکل:

هر جا درخت رشد کنه، آفت های درخت هم زندگی می کنند. توی سطح شهر ها برخلاف باغ ها، زیاد نمی شه از آفت کش ها استفاده کرد چون نزدیک بودن به محل زندگی آدم ها باعث می شه آفت کش ها به انسان ها ضرر بزنن.

راه حل:

یکی از راه حل هایی که توی کشورهای پیشرفته استفاده می شه استفاده از تله است. با سرد شدن هوا آفت ها به سمت زمین حرکت می کنند تا لای برگ های ریخته و سنگ و خاشاک پناهگاهی برای خواب زمستونی پیدا کنند. اگه بین راهشون شاخه هایی تعبیه بشه ، اکثر آفت ها در اولین جای مناسبی که پیدا کنند پنهان می شن. بعد این تله ها یا پناهگاه های دست ساز جمع آوری می شن و سوزانده می شن. اینجوری تعداد زیادی از آفت ها نابود می شن و به انسان ها کمترین ضرر وارد می شود. اگه به عکس زیر دقت کنید شاخه های نی ای را می بینید که به صورت حصیر بافته شده و دور درخت بسته شده اند. این ها تله هایی اند بر سر راه آفت های درخت.


تکیه گاه دست

مشکل:

برای تایپ کردن لازمه دست ها در فاصله ی پنج سانتی متری از سطح صفحه کلید قرار بگیرند. اولش عادت کردن بهش سخته ولی بعضی ها به خاطر شغلشون مجبورند عادت کنند. چون این حالت قرار گرفتن دست سرعت تایپ را بالا می بره. تازه بعد که عادت کردی به خاطر فشاری که به دست می یاد در طولانی مدت باعث درد شدید در دست ها و بازو ها می شه.

راه حل:

چه اشکالی داره که در قسمت بازو ها بالشتکی قرار بگیره که هم دست در سطحی بالای صفحه کلید معلق باقی بمونه. برای اینکه سرعت جابه جایی دست هم بالا بره می شه بالشتک را با تسمه ای دور دست بست ، اینطوری با ارتفاع گرفتن دست ها، بالشتک همراهش می ره و در یکی دو سانتی متر آن طرف تر دوباره حامی دست ها می شه.

این هم یه ایده است دیگه. :)

خنک کننده ی موبایل

مشکل:

یکی از خلاقانه ترین اختراعات دهه ی اخیر smart phone  ها هستند. تلفن های هوشمندی که به اندازه ی یک کامپیوتر به کاربرش خدمات رسانی می کنه. یکی از ایرادات تلفن های هوشمند داغ شدن سریع شون است. این مشکل مخصوصا برای معتادان به بازی که دوست دارند ساعت ها بازی مورد علاقه شون را بازی کنند و داغ شدن cpu موبایلشون همیشه نگرانشون می کنه که نکنه موبایلم بسوزه.

راه حل:

مسلما نمی شه برای تلفن های هوشمند از fan استفاده کرد. وسیله ی کوچیکی هست که برای خنک نگه داشتن اعضا بدن توی بیمارستان ازش استفاده می شه چیزی است به اسم ice page . یک جعبه ی کوچیم 20*5 سانتی متر است که ماده ای داخل آن توانایی جذب سرما را داره. ایس پک را داخل یخچال قرار می دهند و بعد از یکی دوساعت که سرما را جذب کرد ، روی قسمتی که می خواهند سرد بشه قرار  می دهند. آیس پک سرمایی که جذب کرده را کم کم پس می دهد.

از همین روش می شه برای درست کردن یک خنک کننده ی موبایل استفاده کرد. نکاتی که باید توجه کنیم این است که :

1- ما می خواهیم موبایل خنک بشه، ولی نمی خواهیم دست کاربر سرد بشه، پس باید یک لایه ی عایق گرما بین آیس پک و دست کاربر وجود داشته باشه.

2- تلفن های هوشمند هر روز نازک تر و نازک تر می شن و این به دلیل نیاز کاربرا و استقبالشون از تلفن های نازک تر است. آیس پک موبایل باید در عین کارایی (که حداقل یکی دو ساعت سرما به ما بده) اندازه اش با اندازه ی موبایل متناسب باشه و ضخامت زیادی نداشته باشه.

3- مواد زیادی هستند که می توانند سرما را ذخیره کنند، از جمله آب. برای انتخاب ماده ای که قراره در آیس پک استفاده بشه قیمت آن و توانایی حذف سرمای بیشتر ملاک های موثر هستند. ولی من چون شیمی بلد نیستم نمی تونم ماده ی مناسبی پیشنهاد بدم.

مسلما کاربرایی می خواهند از موبایلشون به عنوان کنسول بازی استفاده کنند مشتاقند که نگرانی شون را از داغ شدن بیش از حد موبایلشون و خطر سوختگی مدارهای موبایلشون با استفاده از این آیس پک به حداقل برسونند. پس این ایده توجیه اقتصادی داره و فروش خوبی خواهد داشت.


ایده های مسخره

ایده هایی هست که ممکنه به نظر بعضی ها خنده دار باشه ولی همین ایده ی به ظاهر خنده دار ممکنه بتونه آینده را تغییر بده. سرمایه های مختلفی توی این دنیا وجود داره. یکی از ایین سرمایه ها قدرت تخیل و ایده پردازی است. ایده های به ظاهر ساده ی من، امروز به ذهنم می رسه و فردا فراموش می شه. من امکان اجرایی کردن خیلی از ایده هام را ندارم؛ برای همین دوست دارم ایده هام را توی اینترنت به اشتراک بذارم. اینجوری یک درصد احتمال داره یه نفر ایده ی من را ببینه و ازش خوشش بیاد و امکانات و توانایی اجرایی کردن اون را پیدا کنه. من به شخصه خوشحال می شم که ایده هام اجرا بشن. حتی اگه از حقوق معنوی اون ایده هیچ بهره ای نبرم. فکر اجرایی شدن ایده های من بهم امید و انگیزه و احساس «من خوب هستم» می ده. پس به ایده های من بخند ولی جلوی گسترششون را نگیر.

اگه یه نگاهی به تاریخ بندازید می بینید خیلی از امکاناتی که الان ما در حال استفاده از اون ها هستیم یه روزی یه رویا یا یه ایده ی مسخره بودن.